Tym razem swoją perspektywą, prognozami na 2020 rok, a także ulubionym komiksem 2019 roku dzieli się Rafał Szcześniewski – Founder & Chief Operations Officer. 

1. Trzy najważniejsze wartości, jakie Omnipack dostarcza swoim klientom to…

Po pierwsze dajemy naszym klientom dostęp do know-how oraz infrastrukturę dostosowaną do ich potrzeb, czego efektem jest wysoki poziom serwisu. 

Po drugie elastyczność – możliwość dostosowywania powierzchni i obsługi do wolumenów, w krótkich horyzontach czasowych. 

Po trzecie transparencja – pełna wiedza o swoich produktach, zamówieniach, paczkach, ich statusach, ewentualnych problemach (np. brak numeru telefonu przy wysyłce do Paczkomatu).

2. Co, z perspektywy ponad 3 lat prowadzenia Omnipack, najbardziej zmieniło się w logistyce dla eCommerce?

Wydaje mi się, że zmieniła się przede wszystkim świadomość otoczenia w jakim działamy. Firmy odpowiedzialne za systemy, infrastrukturę, dostawę paczek, stają się coraz bardziej wrażliwe na potrzeby eCommerce. Z naszej perspektywy to bardzo pozytywna zmiana, bo pozwala na budowę lepszej oferty dla naszych Klientów. A oni coraz częściej postrzegają logistykę jako element budowania przewagi konkurencyjnej i relacji z konsumentem, dlatego stawiają coraz większe wymagania w tym zakresie (i słusznie!).

3. Gdybyś teraz zakładał sklep internetowy, to co byłoby dla Ciebie najważniejsze?

Produkt i pozyskanie klienta. Młode sklepy internetowe zbyt często koncentrują się na tym, co je czeka już po transakcji, jakby zakładając, że towary będą się sprzedawały same. W efekcie rozwiązują “problemy” realizacji wysyłek różnymi metodami, przesyłek międzynarodowych, obsługi zwrotów. 

A przecież odpowiedni partner od logistyki rozwiązuje te wszystkie “trudności” od ręki, w standardzie, to dla niego żadne wyzwanie. Z kolei właściciele i pracownicy sklepów powinni skoncentrować się na sprzedaży. 

4. A gdybyś miał wskazać jedną rzecz, bez której sklep internetowy absolutnie nie przetrwa – co by to było?

Powierzchnia. Bez niej nie ma mowy o prowadzeniu jakichkolwiek operacji. Jest to niestety element, który bardzo ciężko się skaluje, bo nie można jej sobie dobierać według potrzeb. Podpisując kontrakt terminowy trzeba zatem uwzględnić nie tylko obecne zapotrzebowanie, ale i to, które będziemy mieli pod koniec takiej umowy. A to już jest niezwykle trudne, szczególnie w eCommerce, gdy popatrzymy na tempo wzrostu. W efekcie mamy tej powierzchni albo za dużo (co negatywnie wpływa na koszty) albo bardzo szybko okazuje się, że jest jest mało (przez co cierpi jakość serwisu).

5. Najważniejsze/najbardziej zmieniające rzeczywistość wydarzenie 2019 w branży logistycznej w Polsce Twoim zdaniem to….

Niewątpliwie w tym miejscu wypadałoby powiedzieć coś o nowych inwestycjach, przejęciach, technologii. Ja jednak wyróżnię fakt, że na różnego rodzaju targach, konferencjach czy innych wydarzeniach branżowych, coraz więcej czasu poświęcało się logistyce eCommerce. To z kolei przekłada się na lepszy transfer wiedzy i większe zainteresowanie tym sektorem ze strony dostawców usług, infrastruktury, oprogramowania.

6. Trend/wydarzenie w branży logistycznej, jaki przewidujesz na 2020 rok, to…

Myślę, że wydarzenia w branży, z perspektywy eCommerce będą ogniskowały się wokół trzech elementów: 

– Punkty odbioru: model dostarczania przesyłek kurierskich bezpośrednio do odbiorcy wyczerpuje się. Konsumenci chętniej sięgają po punkty odbiory (automaty, sklepy, oddziały) i coraz chętniej wykorzystują je też do zwrotów. Oferta w tym zakresie staje się przez to też coraz szersza, kolejni kurierzy nawiązują współpracę z takimi punktami, a Poczta testuje swoje maszyny do wydawania paczek. 

– Przesyłki międzynarodowe: tzw. cross-border ma coraz szerszą ofertę, staje się coraz bardziej atrakcyjny kosztowo. Dzięki temu podmioty rozdzielają lokalizacje swojego magazynu od rynku, który obsługują. Przykładowo dużo firm zachodnich przenosi się do Polski.

– Ekologia: temat, który już w 2019 zwrócił uwagę konsumentów, ale wciąż pozostaje nierozwiązany. Trwają testy pudełek wielokrotnego użytku, odbierania ich przez kurierów po dostawie itd., jednak nie ma jednak jeszcze żadnego przełomowego (i systemowego) rozwiązania w tej kwestii. Tutaj spodziewam się największej innowacji w 2020.

7. Co będzie dla Ciebie największym zawodowym wyzwaniem w 2020 roku?

Rok 2020 to przede wszystkim budowa infrastruktury pod dalsze wzrosty: otwieramy 2 nowe magazyny po 6 tys. m2 każdy, wymieniamy system magazynowy. Będziemy powiększać zespół managementu, wprowadzamy nowe produkty wspierające sprzedaż cross-borderową. To bardzo złożone elementy naszego biznesu i jak każda zmiana, niosą za sobą ryzyko. Największym wyzwaniem będzie zatem dalsze, dynamiczne i coraz bardziej złożone rozwijanie naszej oferty, przy zachowaniu wysokiej jakości obsługi i konkurencyjnej ceny.

8. Na zakończenie… najlepsza książka 2019 roku?

Komiks „Doom Patrol”, po który sięgnąłem pod wpływem serialu o tym samym tytule. Abstrakcyjne, surrealistyczne przygody nietypowej grupy bohaterów pozwalają całkowicie zresetować umysł 🙂