Omnipack to przede wszystkim ludzie – ich know-how, doświadczenia i zupełnie różne charaktery. Rozpoczynamy nową serię „10 pytań do…”, w której nasz zespół dzieli się swoim zdaniem na temat branży eCommerce oraz logistyki w Polsce i Europie. Na tzw. pierwszy ogień wzięliśmy naszego CEO – Tomka Kasperskiego. Zaczynamy! 

1. Dla kogo Twoim zdaniem fulfillment jest dobrym rozwiązaniem?

Tomek Kasperski: Dla tych, którzy szybko się rozwijają i nie mają w planach przestać. Dla tych, którzy nie chcą zamrażać gotówki i inwestować czasu, tylko potrzebują rozwiązania „ready-to-go”.

2. Trzy najważniejsze wartości, które Omnipack dostarcza klientom to….

T.K.: Po pierwsze wolna głowa np. w kwestiach kadrowych. Płace minimalne rosną, coraz trudniej zatrudnić np. magazynierów, szkolenie pracowników wymaga czasu i zaangażowania starszej kadry – to się po prostu przestaje „spinać”.

Po drugie – możliwość konkurowania w największymi w branży dzięki dostępności do takich usług, jak same-day delivery, wysyłek zagranicznych czy podglądu stanów magazynowych w każdej chwili 24/7, dzięki naszej technologii Client Portal.

Po trzecie – zamiana kosztów stałych na koszty zmienne. Nie trzeba mrozić kapitału np. w powierzchnię magazynową czy półki.

3. Co, z perspektywy 3 lat prowadzenia Omnipack, najbardziej zmieniło się w logistyce dla eCommerce?

T.K.: Przede wszystkim to, że fulfillment przechodzi do mainstreamu. Jeszcze 3 lata temu zmagaliśmy się z małą świadomością tego, czym jest outsourcing logistyki, na czym polega itd. To budziło wśród potencjalnych klientów pewien nieracjonalny strach, który często wygrywał z perspektywą tego, że mając magazyn u siebie, mogą w każdej chwili zejść i sprawdzić każdą paczkę.

Dziś właściciele biznesów mają coraz większą świadomość tego, że np. ich czas też kosztuje i warto rozważyć rozwiązania, które zdejmują z nich odpowiedzialność za niektóre obszary firmy. Coraz częściej zgłaszają się do nas klienci, którzy szukają doświadczonego partnera do obszaru, który chcą oddelegować. Pewną rolę odgrywają też „polecenia”  – obsługujemy już ponad 100 sklepów internetowych, wielu naszych klientów zwyczajnie opowiada o naszej współpracy swoim znajomym z networku. W ten sposób również rośnie świadomość, że fulfillment istnieje i przede wszystkim, że fulfillment działa.

4. Jak Twoim zdaniem będzie wyglądała logistyka eCommerce za 5, 10 lat?

T.K.: Idziemy w tym kierunku, że za parę lat logistyka sklepów internetowych bardziej się „scentralizuje”, będzie mniejsze rozdrobnienie. Co to znaczy? Zamiast kilkudziesięciu tysięcy małych magazynów przy każdym sklepie, będziemy mieli do czynienia z kilkoma-kilkunastoma dużymi centrami logistycznymi, które będą obsługiwać podmioty z całego regionu środkowo-europejskiego.

5. Czasem słyszy się, że fulfillment jest drogi. Czy rzeczywiście jest droższy, niż własny magazyn?

T.K.: Jeśli Twój magazyn mieści się w pokoju, Twoje zamówienia pakuje mama, sąsiadka i kumpel Józek, do tego wszyscy zatrudnieni na „czarno” – to jest drogi 😊

A tak na poważnie – dla tych, którzy znają realne koszty swojej logistyki cena nie stanowi jakiegoś wysokiego progu wejścia. Zwłaszcza, że w wielu obszarach zyskują np. na stawkach kurierów dzięki efektowi skali lub otrzymują dodatkową usługę typu same-day delivery, której wcześniej nie mieli.

6. Najważniejsza rzecz, którą musi wiedzieć początkujący właściciel eCommerce…

T.K.: Od samego początku inwestuj w jakość. Przykładowo – jeśli nasz produkt nie spełnia oczekiwań klientów i zwroty są wysokie, to to w dłuższej perspektywie kosztuje dużo więcej, niż pieniądze zainwestowane w produkt.

Ale chodzi tutaj o jakość we wszystkich obszarach firmy, nie tylko w produkcie – np. obsłudze klienta. Jeśli robimy kampanię marketingową, wydajemy pieniądze, a pozyskani w ten sposób klienci zostają źle obsłużeni – to tracimy mnóstwo pieniędzy, które mogliśmy zarobić dzięki lojalizacji klientów.

7. Top trend w branży internetowej, jaki przewidujesz na 2020 rok, to…

T.K.: Obserwując swoich klientów, myślę, że coraz więcej polskich sklepów zdecyduje się na ekspansję międzynarodową – i to niekoniecznie dużych, ale także tych średnich sklepów. Z tego samego powodu nadal rosnąc będą platformy marketplace – te z kolei głównie dzięki małym podmiotom, które będą próbowały swoich sił na zagranicznych rynkach dzięki gotowym rozwiązaniom oferowanym im przez np. Amazon.

8. Jakie błędy najczęściej popełniają sklepy internetowe? Co najczęściej hamuje je przed wzrostem?

T.K.: Konkurowanie ceną. To sprawia, że produkt się nie wyróżnia – bo nikt w niego nie zainwestował, a jego jedynym plusem jest niska cena. Tani produkt równa się mały zysk, a to z kolei brak środków na rozwój, na innowacje. To oznacza znowu konieczność konkurowania ceną, a to z kolei brak środków itd. Błędne koło.

9. Czy polska branża eCommerce powinna bać się wejścia Amazona na nasz rodzimy rynek?

T.K.: To, że Amazon wywoła trzęsienie ziemi nie ulega wątpliwości. Obawiać powinni się jednak duzi gracze, którzy stworzyli na naszym rynku odpowiedniki amerykańskiego giganta. Natomiast dla małych podmiotów wejście Amazona to szansa – nowy kanał sprzedaży, nowi klienci.

10. Książka, którą ostatnio czytałeś i polecasz to…  

T.K.: Polecę dwie – jedną bardziej biznesową, drugą „życiową” 😉

Z biznesowej półki to „High Growth Handbook” Elada Gila. Autor współpracował z takimi firmami, jak Airbnb, Twitter, Google, Instacart czy Coinbase. Okazuje się, że często łączą je pewne wspólne punkty np. podejście do roli prezesa w firmie albo zasad, jak rekrutuje się nowych ludzi. Ta książka to taki podręcznik – jak zamienić startup w unicorna. Polecam wszystkim, nie tylko właścicielom firm.

Z półki bardziej „życiowej” – „Thinking in Bets” Annie Duke, byłej mistrzyni Pokera. W dużym skrócie to książka o tym, jak podejmować decyzje albo raczej jak podchodzić do podejmowania decyzji. O tym, że dobre decyzje nie zawsze muszą przynosić dobre rezultaty i że można oswoić się z niepewnością. W świecie, który wciąż wymaga od nas „pewności”, to duża ulga wiedzieć, że wspaniałe decyzje nie zawsze prowadzą do wspaniałych wyników, a złe decyzje nie zawsze prowadzą do złych wyników.

A przy okazji, jeśli ktoś chce zobaczyć inne książki, które rekomenduję – link do mojego konta na Goodreads. Ostatnio udaje mi się wrzucać sporo nowych ocen 🙂

***
Tomek Kasperski – CEO & Founder Omnipack

Przez 6 lat pełnił funkcję co-CEO jednego z największych sklepów internetowych w Europie – Westwing Home & Living. Poprowadził oddział CEE firmy od zera do lidera na rynku. Mocne doświadczenie w operacjach i logistyce, zdobył m.in. zarządzając projektem optymalizacji logistyki niemieckiej firmy. Wcześniej konsultant biznesowy w McKinsey & Company. Tomka znajdziesz na jego profilu LinkedIn.