Ciekawym efektem ubocznym ery cyfrowej jest to, że mamy prawie nieograniczony dostęp do informacji na temat marek. Jak pokazują badania, coraz częściej bierzemy te informacje pod uwagę podczas zakupów. Dotyczy to także podejścia marek do ekologii.

Firmy, szczególnie w sektorze B2C, coraz częściej inwestują więc w CSR, angażują się w akcje charytatywne czy nawet zabierają głos w debacie publicznej. Niedawno McDonald’s ogłosił, że do 2025 roku w swoich restauracjach będzie stosował jedynie recyklingowane opakowania. Z kolei Coca-Cola (wprawdzie z różnym skutkiem) próbuje walczyć z wizerunkiem globalnego producenta plastiku np. poprzez ufundowanie recyklingomatów.

Dlaczego markom tak zależy na eko-wizerunku? To więcej niż dobry PR – pozytywne postrzeganie marki może mieć bowiem wpływ na przychody. Badanie Loyalty360 wykazało, że 73% amerykańskich konsumentów odmówiło zakupu produktu, który ich zdaniem miał negatywny wpływ na środowisko. Odpowiedzialności ekologicznej oczekują szczególnie od marek z kategorii: chemia domowa i kosmetyki (73%), żywność (61%), elektronika (49%), ubrania i akcesoria (48%).

A jak na tle USA wypada Polska?

Sytuacja w Polsce wygląda to podobnie – większość z nas jest świadoma ekologicznie. Według badania CBOS z 2018 roku, aż 84% Polaków dostrzegło zagrożenia związane z ekologią, a najbardziej martwią nas kwestie zanieczyszczenia środowiska. Jednocześnie w naszym społeczeństwie panuje przekonanie, że eko = drogo. Dlatego oczekujemy, żeby to producenci i dystrybutorzy będą brali odpowiedzialność za opakowania, które wpuszczają na rynek i “wyręczą nas” w walce o czystą planetę, stawiając na opakowania ekologiczne w e-commerce.

Dlaczego e-commerce powinien być eko?

Oprócz oczywistej troski o środowisko, są ku temu jeszcze przynajmniej dwa mocne powody – pozytywny odbiór przez klientów i prawo.

Poniższe zdjęcie pokazuje, czym nie jest zrównoważone pakowanie zamówień. Takich postów możemy znaleźć na Twitterze mnóstwo (wystarczy sprawdzić pod hashtagiem #amazonpackaging). Wrzucane są przez zdenerwowanych klientów, narzekających na bezsens i szkodliwość takiego pakowania zamówień.

opakowania ekologiczne w e-commerce

Źródło: twitter.com

Świeży raport przygotowany przez GlobalWebIndex “Sustainable Packaging Unwrapped” wskazuje, że konsumenci coraz częściej chcą ograniczać ilość plastikowych opakowań, które generują ich gospodarstwa domowe. Według raportu, 42% konsumentów w USA i Wielkiej Brytanii deklaruje, że w codziennych wyborach zakupowych zwraca uwagę na to, czy opakowania produktów są ekologiczne. 35% kieruje się z kolei tym, czy składniki produktu są organiczne lub ekologiczne.

Co ciekawe, konsumenci deklarują również gotowość ponoszenia kosztów swoich wyborów. Procent konsumentów, którzy twierdzą, że byliby skłonni zapłacić więcej za towary eco-friendly, wzrosła z 49% w 2011 roku do 57% w 2018 roku. Trzeba tutaj podkreślić, że to badanie na Amerykanach i Brytyjczykach – nasze doświadczenie na rodzimym rynku pokazuje, że Polacy wciąż nie do końca są skłonni ponosić dodatkowe koszty np. za szybszą dostawę (potwierdzają to także wyniki badań). Dlatego lepiej ostrożnie podchodzić do tematu podnoszenia cen przesyłek lub dodatkowych opłat za opakowania ekologiczne w e-commerce.

Drugą kwestią jest prawo.

Jesienią 2018 roku Parlament Europejski zdecydował o zakazie stosowania jednorazowego plastiku na terenie Unii Europejskiej. Ma on do 2021 roku zostać zastąpiony rozwiązaniami przyjaznymi środowisku. Ilość plastikowych opakowań ma być, w ciągu kolejnych 4 lat, zredukowana o połowę. Porozumienie rozszerza również stosowanie zasady “zanieczyszczający płaci”. Dotyczy ona w szczególności producentów wyrobów tytoniowych oraz sieci rybackich wykonywanych z tworzyw sztucznych. Chodzi o to, aby producenci, a nie rybacy, ponosili koszty zbierania utraconych na morzu sieci.

Z kolei u naszego zachodniego sąsiada od 1 stycznia tego roku działa prawo VerpackG. To nowa, bardziej rygorystyczna wersja funkcjonującego już rozporządzenia, dotyczącego opakowań wwożonych na teren Niemiec. Nowe zapisy mają na celu wyegzekwowanie pokrycia kosztów utylizacji opakowań od firm wprowadzających je na rynek niemiecki. Ci, którzy zignorują to prawo, muszą się liczyć z karą w wysokości nawet 200 000 euro.

Opakowania i wypełnienia paczek w eCommerce

Chcesz lepiej planować koszty pakowania? Przygotowaliśmy cennik wypełnień oraz 3 rekomendowanych rozmiarów kartonów dla eCommerce dla subskrybentów naszego newslettera. Zapisz się na nasz newsletter, aby odebrać zestawienie.

Pobierając PDF dołączasz do newslettera Omnipack.

Opakowania ekologiczne: przykłady

Musimy pamiętać, że w e-commerce klienci nie mogą sami zdecydować o tym, jak będzie zapakowany produkt, który kupują. Po drugie, opakowania są pierwszą namacalną rzeczą, z którą mają styczność, dlatego odgrywają znacznie ważniejszą rolę w kreowaniu wizerunku sklepu, niż w przypadku sprzedaży w offline. Jeśli więc zafundujemy im niemiłą niespodziankę pod postacią ogromnej ilości folii czy styropianu, trzeba liczyć się z bojkotem ze strony tej bardziej ekologicznej części naszych klientów.

Ekologiczne opakowania w e-commerce to wszystkie rodzaje opakowań, których użycie jest korzystniejsze dla środowiska – czy to ze względu na sposób produkcji i użyte materiały czy fakt, że rozkładają się bez negatywnych skutków. Mamy tutaj kilka “kryteriów”, według których możemy je podzielić:

  1. materiał: użycie do produkcji opakowania w 100% biodegradowalnych materiałów lub pozyskanych z surowców wtórnych,
  2. produkcja: sposób produkcji, który minimalizuje zużycie m.in. wody i redukuje ślad węglowy,
  3. możliwość ponownego użycia: zaprojektowanie opakowania, które da się ponownie użyć (niekoniecznie w tej samej formie), wydłużając jego cykl życia.

W przytaczanym wyżej badaniu GlobalWebIndex, zapytano respondentów także o to, czego oczekują od opakowań kartonowych dla e-commerce. Oto wyniki:

  • 64% chce, aby opakowania podlegały recyclingowi,
  • 53% oczekuje, że będą nadawać się do ponownego użytku (niekoniecznie w tej samej formie),
  • 46% oczekuje, że produkt nie będzie “przepakowany”,
  • 39% chce, żeby opakowanie było biodegradowalne,
  • 36% chce, żeby opakowanie było zrobione z materiałów z recycklingu.

opakowania ekologiczne przykłady

Te informacje plus minus wskazują, w jakie rozwiązania warto zainwestować, przechodząc na ekologiczne pakowanie zamówień e-commerce. Z wielu dostępnych obecnie opcji możemy wybrać takie, jakich najbardziej oczekują konsumenci:

#1 Karton

Opakowania kartonowe dla e-commerce mają wiele zalet. Są idealne do wysyłki nawet ciężkich produktów, zabezpieczają produkty, a także mogą całkiem nieźle wpisywać się w nowoczesny design – kraftowe materiały są teraz na topie. Karton nadaje się do ponownego użycia, recyklingu i może ulegać biodegradacji. Główną jego zaletą jest dostępność. Większość producentów opakowań oferuje opcję jeszcze bardziej przyjazną dla środowiska, która została stworzona przy użyciu papieru pochodzącego z recyklingu.

  • Pudła, koperty, “amortyzacja” z recyklingowanego kartonu

outsourcing ekologiczny

Źródło: printsome.com

  • Kartonowa “folia bąbelkowa” – niewykorzystane, stare lub zniszczone kartony można wykorzystać jako… zamiennik folii bąbelkowej. Tektura może zostać tak ponacinana, aby uzyskać efekt “harmonijki”, co skutecznie chroni produkt przed wstrząsami.

ekologiczne opakowania w e-commerce

Źródło: ecoenclose.com

#2 Papier

Podobnie, jak w przypadku kartonu, papier to łatwodostępny materiał, który może pochodzić z recyklingu oraz podlegać ponownemu przetworzeniu. Tak samo może ulegać biodegradacji. Jest dobrym materiałem do wypełniania paczki, jak również do owijania produktu.

  • Bibułka – obecnie producenci materiałów oferują wiele opcji do wyboru. Możemy wybierać w kolorach, stosować nadruki, zmieniać fakturę bibułki. 

ekologiczne pakowanie zamówień e-commerce

Źródło: progresspackaging.co.uk

  • Taśmy pakowe – w niczym nie ustępują foliowym taśmom, czasem są wzmacniane, podgumowane lub klejone klejem aktywowanym wodą. Odporne zarówno na deszcz czy śnieg, jak i słońce oraz wysoką temperaturę.

opakowania kartonowe dla e-commerce

Źródło: progresspackaging.co.uk

  • 100% recyklingowane etykiety – wykonane są z papieru, który pochodzi z recyklingu, a dzięki ulegającemu recyklingowi klejowi – w całości nadają do  przeróbki.opakowania ekologiczne w e-commerce

Źródło: ecoenclose.com

#3 Opakowania “roślinne”

To alternatywna dla tworzyw sztucznych, która w naturalny sposób ulega rozkładowi. Opakowania roślinne są produkowane ze związków organicznych, które z czasem rozpadają się w niemal każdym środowisku, w jakim się znajdują. Chociaż jednorazowe opakowanie nie jest pojęciem kojarzonym z eco-firendly (raczej dąży się do wydłużania cyklu życia materiału, aby wykorzystać go wielokrotnie), to w tym akurat przypadku jednorazowość jest zupełnie nieszkodliwa dla naszej planety.

  • “Chipsy” (z ang. peanuts) ze skrobii kukurydzianej

Produkty wykonane ze skrobi kukurydzianej bardzo łatwo ulegają biodegradacji, dlatego są idealne do jednorazowego wykorzystania np. jako wypełnienie paczki w celu zabezpieczenia produktu. Fakturą, ciężarem i gęstością może przypominać zupełnie nieekologiczny styropian. Styropian jest standardowo stosowany jako amortyzacja w przypadku delikatnych przedmiotów, co pomaga zapobiegać przemieszczaniu się i chroni przed wstrząsami. Wypełnienie ze skrobi kukurydzianej również świetnie sprawdzi się w tym przypadku.

  • Bio fiolia

Kwas polimlekowy (PLA) jest substytutem tworzywa sztucznego wytwarzanym z fermentowanej skrobi roślinnej. Z tego materiału produkuje się biodegradowalne “woreczki”, które zastępują zwykłe foliopaki. Mogą być używane do wysyłania przedmiotów, które nie wymagają ochrony pudełka. Na przykład koszulka lub inna trwała odzież.

przykłady opakowań ekologicznych

Źródło: ecoenclose.com

  • Folia z glonów

Żelatynowa substancja – agar, która znajduje się w wodorostach morskich i glonach, jest już wykorzystywana w przemyśle. Ma to miejsce szczególnie w branży spożywczej, gdzie może być stosowana jako zagęstnik lub wegetariańska alternatywa dla żelatyny. Jednak niedawno zespół projektantów z Uniwersytetu Diego Portales z Santiago w Chile otrzymał nagrodę za prototyp zastosowania agaru jako materiału opakowaniowego. To na razie raczej ciekawostka i prawdopodobnie minie jeszcze trochę czasu, zanim opakowania z wodorostów staną się popularne na szerszą skalę. Jednak warto obserwować ten ciekawy trends – zwłaszcza, że efekt wygląda całkiem estetycznie.przykłady ekologicznych opakowań

Źródło: thedieline.com

#4 Drzewo (wełna drzewna) lub bambus

Wełna drzewna, czyli tzw. sianko to rozwiązanie nie tylko ekologiczne, ale też ozdobne. Sianko jest bardzo popularne i często używane jako wypełnienie paczek. Doskonale zabezpiecza towar przed przesuwaniem się w kartonie i szkodliwym działaniem wstrząsów. Powstaje przy użyciu specjalnej maszyny strugającej z resztek drewna i odpadów potartacznych i jest w pełni biodegradowalne oraz nadaje się do wielokrotnego użytku.

ekologiczne opakowania przykłady

Z kolei bambus być może nie jest jeszcze wykorzystywany na szeroką skalę w produkcji opakowań do wysyłek (raczej do produkcji opakowań produktów), natomiast jest materiałem z dużym potencjałem. Wykorzystuje go np. firma Dell. Bambus rośnie w zawrotnym tempie (cal na godzinę) i łatwo poddaje się recyklingowi.

#5 Plastik z recyklingu lub bioplastik

Pomimo wielu powyższych alternatyw, czasem ciężko zrezygnować z plastiku. Kiedy potrzebny jest wytrzymały materiał, który nie pęknie i może wytrzymać duże obciążenia, plastik jest bardzo przydatny. Podczas gdy wiele alternatyw opartych na surowcach organicznych może być świetnym rozwiązaniem dla amortyzacji lub wypełniaczy, nadal istnieją sytuacje, w których tylko tworzywo sztuczne “daje radę”.

Jest jednak dobra wiadomość. Wiele plastikowych materiałów i narzędzi wysyłkowych jest obecnie dostępnych w 100% z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Możemy również rozważyć opcję bioplastiku, który jest biodegradowalny. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że może być mniej trwały, niż zwykłe tworzywo sztuczne.

5 kroków do ekologicznego pakowania zamówień

Jak marka, która nigdy nie była zorientowana ekologicznie, może przejść na bardziej “zieloną” stronę mocy? Oto 5 wskazówek, jak bez wielkich rewolucji wdrożyć zrównoważone i ekologiczne pakowanie swoich zamówień e-commerce:

#1 Zoptymalizuj stanowisko pakowania

Nawet bez zmiany wszystkich opakowań można być bardziej eko. Sprawdźmy, czy:

  • pracownicy mają informację, jak minimalizować zużycie materiału – np. wiedzą, że produkt wystarczy zawinąć w folię raz lub dwa, żeby był bezpieczny (nie trzeba jej nadużywać),
  • wielkość pudełek jest dopasowana do produktów, które sprzedajesz, dzięki temu minimalizowane jest używanie foliowych poduszeczek z powietrzem (tzw. air pillows) czy styropianu,
  • resztki starych lub zniszczonych opakowań są maksymalnie wykorzystywane np. jako wypełnienie.

#2 Nie zmieniaj wszystkiego na raz

Warto najpierw przetestować nowe koncepcje opakowania na mniejszej próbce paczek. Można to zrobić, zamawiając minimalną ilość materiałów i sprawdzić, czy:

  • materiały właściwie zabezpieczają produkty,
  • pakowanie nie zajmuje znacznie więcej czasu, niż dotychczas,
  • klienci pozytywnie reagują na zmianę.

#3 Wybierz praktyczny materiał

Przejście na zrównoważone opakowania nie może oznaczać “boksowania” się przy pakowaniu zamówień. Wybierzmy materiały dostępne, trwałe i możliwie uniwersalne. Nie musimy od razu inwestować w wodorosty 😉 Warto przejrzeć opcje dostępne na stronach producentów i dostawców opakowań np. Rajapack.

#4 Zmierz się z ceną

Kiedy już zdecydujemy się na opcję zrównoważonego opakowania, trzeba obliczyć, czy jesteśmy w stanie “wchłonąć” koszt opakowania w zamówienie czy potrzebujemy odpowiednio podnieść ceny. Ekologiczne materiały bywają droższe, niż standardowe, ale często wolniej się zużywają – tak jest np. w przypadku szerokiej taśmy papierowej na kleju aktywowanym wodą. W przeciwieństwie do zwykłej taśmy wystarczy jedno zaklejenie paczki. A mniejsze zużycie to rzadsze zamówienia i oszczędności.

#5 Zadbaj o zwroty

Sprawdźmy, czy nasze opakowania są przystosowane do tego, aby posłużyć także do zwrotu. To dobra praktyka zwłaszcza w przypadku produktów, które są często zwracane (odzież, buty itd.). Możemy na przykład, tak jak Zalando, wyposażyć nasze pudełka w specjalny, dodatkowy pasek z klejem, który umożliwi ponowne zamknięcie paczki.

3 proste i szybkie ekorozwiązania

W Omnipack w każdym projekcie staramy się dążyć do zrównoważonych rozwiązań dotyczących opakowań ekologicznych w e-commerce. To od nas w dużej mierze zależy, z jakich materiałów korzystają nasi klienci. Standardem jest więc wypełnianie paczek papierem lub ponowne wykorzystanie opakowań (jeśli są uszkodzone służą jako wypełnienie).

Wśród naszych klientów jest wiele firm, które chcą dbać o środowisko. Niektóre z nich oferują ekologiczne produkty, inne pilnują, by ich usługi były realizowane w sposób możliwie jak najbardziej nieszkodliwy dla środowiska. Oto 3 przykłady takich rozwiązań:

#1 My Basic – ekologiczna bibułka do owijania ubranek

My Basic to minimalizm i wygoda w modzie dziecięcej. Oferuje ubrania dla dzieci w różnym wieku – od niemowlaków po dziesięciolatków – o jednolitym wzorze, za to w całej palecie barw. Klasyczne fasony są nie tylko ponadczasowe, ale też łatwe do zestawienia. Jak widać, minimalizm w szafie idzie w parze z troską o ekologię. My Basic doskonale wyczuł potrzeby swoich klientów i klientek – świadomych, młodych rodziców.

Ponieważ ubranka w magazynie muszą być przechowywane w folii (to zabezpieczenie przed zabrudzeniem, szczególnie ważne w przypadku produktów dziecięcych), standardowo były wysyłane w tych zabezpieczeniach. Aby zmniejszyć ilość zużywanej folii, wprowadziliśmy drobną zmianę. Ubranka są wyciągane z folii i szczelnie owijane w papierowe bibułki, a całość pakowana jest w kartonowe pudełka. Dzięki temu, folie z wysłanych produktów mogą być ponownie wykorzystane do przechowywania kolejnych ubrań.

Właściciele My Basic zgłosili do nas potrzebę bardziej ekologicznego rozwiązania, jeśli chodzi o pakowanie zamówień. Chcieliśmy zaproponować rozwiązanie, które pozwoli uniknąć rewolucji w procesie pakowania, a jednocześnie uczyni go bardziej eko. Produkty My Basic są minimalistyczne, więc opakowanie też musiało takie pozostać. Zamiana folii na papier była najłatwiejszym, a jednocześnie skutecznym rozwiązaniem – dzięki temu znacząco zmniejszyliśmy zużycie tego materiału.
Artur Żelazny, Client Success Manager Omnipack

 

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez ula bednarczyk (@ulabednarczy)

#2 Panda Wanda – ekologiczne etykiety z kodami

Panda Wanda to marka, która promuje troskę o naszą planetę. Sprzedaje kosmetyki i inne produkty ekologiczne – wegańskie, nietestowane na zwierzętach, fair trade. Marka dba, by opakowania były spójne z tą deklaracją i wykorzystuje materiały pochodzące z natury – tzw. sianko (wełna drzewna) oraz ekologiczny karton z recyklingu.

Dodatkowo wewnątrz paczki dołączany jest insert – nie jest to jednak typowy list do klienta z podziękowaniem. W tym przypadku “list dziękczynny” to coś więcej. W pozornie zwykłej kartce zatopione są nasiona wraz instrukcja dla klienta, jak je zasadzić. Biodegradowalna kartka rozkłada się, a z niej mają wyrosnąć kwiaty. Taki drobny, choć pomysłowy upominek sprawia, że wrażenia, które towarzyszą klientowi w czasie zakupów w sklepie, pozostają z nim znacznie dłużej.

 

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Uniqhome (@myuniquehomebase)

#3 BeardShop i Mamissima – wypełnienie ”siankiem”

BeardShop to sklep dla wielbicieli bujnego zarostu. Oferuje naturalne, ręcznie robione kosmetyki dla współczesnych drwali – brodaczy i wąsaczy. Co może lepiej pasować do drwala, niż wióry drewna? 😉 W tym przypadku wypełnienie siankiem, które stosuje BeardShop idealnie pasuje do klimatu marki i produktów. Tak samo, jak ekologiczny, kraftowy karton.

Jednak wełna drzewna to na tyle uniwersalny materiał, że pasuje do prawie wszystkich produktów. Także do zabawek i akcesoriów dziecięcych. Ten materiał z powodzeniem stosujemy do wypełniania paczek m.in. dla polskiego sklepu z zabawkami Mamissima.

opakowania ekologiczne przykłady

Podsumowując

  • Współcześni konsumenci pozytywnie odbierają marki, które dbają o środowisko. Deklarują także, że nie chcą kupować produktów szkodliwych dla naszej planety i zależy im na zrównoważonych opakowaniach.
  • Obecnie e-commerce ma szeroki wybór materiałów, którymi może zastąpić niezbyt ekologiczne odpowiedniki. Najbardziej popularne i łatwo dostępne to: karton, papier, wełna drzewna.
  • Nie musimy przechodzić przez rewolucję, żeby pakować bardziej eko. Pierwszy krok w outsourcingu ekologicznym to optymalizacja zużycia dotychczasowych materiałów i ponowne wykorzystanie tych, które zalegają w naszym magazynie.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera, dowiaduj się o artykułach jako pierwszy i zyskaj dostęp do darmowych ebooków!