• Home
  • Blog
  • Fulfillment w Polsce - 97% klientów zadowolonych z outsourcingu logistyki

Fulfillment w Polsce - 97% klientów zadowolonych z outsourcingu logistyki

Fulfillment powoli zaczyna podbijać polski rynek, a już teraz zadowolonych z niego jest 97% klientów. Co więcej, polscy operatorzy logistyczni mogą spodziewać się wzrostu zainteresowania ich usługami w najbliższym czasie. Wszystko przez dynamicznie rozwijający się sektor eCommerce - w skali globalnej znajdujemy się na 13 miejscu najszybciej rozwijających się rynków! 

 

W sprzedaży B2C, a właśnie ta forma zdominowała internet, zaspokojenie oczekiwań klientów to nie lada wyzwanie - konkurencja jest ogromna, a sami kontrahenci nierzadko dokonują jednorazowych zakupów. To sprawia, że walka o ich lojalność jest niezwykle zażarta. Dlatego też pojedynczy błąd w pakowaniu czy dostawie produktu może na raz na zawsze zniechęcić kupującego. Nic więc dziwnego, że sprzedawcy pomocy szukają u profesjonalistów. Obecnie z outsourcingu logistyki korzysta już 30% eCommerców, a prognozy mówią, że trend będzie rosnąć - w przeciągu 3 lat procent ten może zwiększyć się dwukrotnie. 

 

Logistyka zyskuje na wartości 

 

Fulfillment w perspektywie najbliższych lat może zawojować polską logistykę, jednak obecnie jest to wciąż usługa dość niszowa. Mimo to widać różnicę w postrzeganiu całości procesów logistycznych, które przeszły długą drogę - od funkcji czysto służebniczej do inicjatora zmian, np. oferując niestandardowe możliwości pakowania czy innowacyjne narzędzia do obsługi klientów. W Omnipack jest to chociażby dostęp do Merchant Portal oraz Return Tool - nowoczesnych systemów pozwalających na bieżący wgląd w operacje magazynowe oraz obsługę zwrotów. 

przykładowy moduł w narzędziu Merchant Portal

Optymizmem napawa także fakt, że polska logistyka zaczyna być dostrzegana przez zagranicznych kontrahentów. Naszą niewątpliwą przewagą jest centralna, względem całej Europy, lokalizacja, obecność kluczowych podmiotów KEP (kurierów, przesyłek ekspresowych i paczek) oraz dostęp do wykwalifikowanej, ale względnie taniej siły roboczej. Z tych benefitów korzystają duzi, zagraniczni gracze, głównie z zachodu Europy oraz Skandynawii. Przykładem mogą być Amazon i Zalando, które z polskich centrów logistycznych prowadzą wysyłkę do klienta indywidualnego. Szansą dla Polski jest także rosnąca świadomośc usługi fulfillmentu oraz presja cenowa wywierana przez zachodnich sprzedawców. 

 

Największe wyzwanie w eCommerce 

 

Handel internetowy niesie ze sobą wiele wyzwań - kontakt z klientem, marketing, czy rozwój produktu to tylko niektóre z nich. Te kwestie będą także kluczowe w sprzedaży stacjonarnej. Największym wyróżnikiem jest jednak logistyka, która w przypadku eCommerce pełni kluczową rolę. 

 

Dużo się dzisiaj mówi o potrzebach logistycznych sklepów internetowych, a sama dynamika wzrostu w eCommerce czyni ten obszar biznesowo niezwykle atrakcyjnym. W efekcie praktycznie każdy, kto ma magazyn, oferuje obsługę logistyczną dla eSklepów. Ten segment ma jednak zupełnie inne wymagania, na które większość podmiotów nie jest w stanie dzisiaj odpowiedzieć. Przekłada się to na jakość świadczonego serwisu oraz nakładanie ograniczeń na model biznesowy sklepu internetowego, który obsługują - mówi Rafał Szcześniewski, założyciel & COO w Omnipack. 

 

Dlatego tak ważny jest wybór operatora, który w pełni skupia się na obsłudze segmentu eCommerce. Na co szczególnie należy zwrócić uwagę? 

  • Czy oferuje spersonalizowane opcje pakowania, które często wykorzystywane są w branży fashion i beauty? 
  • Czy zajmuje się obsługą zwrotów? Według danych National Retail Federation w branży fashion zwroty potrafią stanowić nawet 60% 
  • Czy posiada systemy nadzoru dat przydatności, odpowiednie atesty i kontrolowaną temperaturę - konieczne w branży kosmetycznej oraz spożywczej? 
  • Czy operator posiada odpowiednią infrastrukturę dostosowaną do przechowywania konkretnych produktów, np. regały kartonowe dla branży fashion, czy strefy ograniczonego dostępu dla produktów szczególnie wartościowych takich jak elektronika?

regały kartonowe w magazynie Omnipack

Regały kartonowe w magazynie Omnipack 

 

Jak fulfillment oceniają klienci? 

 

Tak jak zostało wcześniej wspomniane, w Polsce z fulfillmentu korzysta 30% sprzedawców. Jednak nie oznacza to, że realizują oni całość swoich procesów logistycznych w oparciu o zewnętrznych operatorów - średnio outsourcują jedynie 40% własnych operacji. Pozostałą część wykonują we własnym zakresie. Zdecydowana większość z nich, bo prawie 98%, jest zadowolona lub bardzo zadowolona ze współpracy z zewnętrznym partnerem. 

 

Jakie korzyści niesie za sobą fulfillment? 

 

Wśród najczęściej wymienianych benefitów korzystania z outsourcingu sprzedawcy wymieniają: 

  • oszczędność czasu
  • zwiększenie jakości obsługi logistycznej
  • mniejsze problemy z sezonowością 
  • większe możliwości rozwoju na nowych rynkach 

 

Obawy związane z fulfillmentem 

 

Przedsiębiorcy, którzy realizują logistykę we własnym zakresie wskazali na następujące powody, dla których nie zdecydowali się powierzyć operacji zewnętrznym podmiotom: 

  • chęć utrzymania bezpośredniego kontaktu z towarem
  • lepsza możliwość odpowiedzenia na potrzeby klientów
  • niewystarczająca wiedza operatorów
  • przekonanie o lepszej jakości usług realizowanych własnym sumptem 

 

Porównując te obawy z benefitami, na które wskazują korzystający z fulfillmentu sprzedawcy, mogą one okazać się bezpodstawne. Przedsiębiorcy niechętnie podchodzący do outsourcingu boją się spadku jakości świadczonych usług, a właśnie poprawa jakości to jedna z głównych zalet korzystania z fulfillmentu. 

 

Prognozy na przyszłość 

 

Rozwijający się rynek fulfillmentu stanie przed dużym wyzwaniem pozyskania nowych kontrahentów. Czy wśród eCommerców, które nie korzystają z zewnętrznych usług jest potencjał do zmiany? Zdecydowanie tak! Co prawda tylko 0,5% chce outsourcować logistykę w przeciągu 1 roku, ale jeśli wydłużyć ten czas do 2 lat jest to już 11%, a do 5 lat 15% kolejnych procent. Szansą dla operatorów może być także duża grupa niezdecydowanych (31%). To od jej edukacji i uświadomienia zalet fulfillmentu będzie w sporej mierze zależeć potencjał rozwojowy usługi w Polsce. Może to być skomplikowane, ponieważ aż 29% sklepów nie monitoruje w żaden sposób kosztów magazynowania, kompletowania, pakowania oraz wysyłki towarów. Z drugiej strony, sprzedawcy którzy prowadzą takie analizy mają tendencję do niedoszacowywania tych wydatków - nie uwzględniają np. kosztów powierzchni magazynowej, technologii czy czasu własnego poświęconego na nadzorowanie operacji. Jeśli uda się przekonać grupę niezdecydowanych, które czynniki będą dla nich kluczowe przy wyborze operatora? 

  • czytelny i transparentny cennik 
  • elastyczność dostępnej powierzchni magazynowej 
  • umiejętność obsługi szczytów sprzedażowych 

 

Podsumowanie 

 

Biorąc pod uwagę wszystkie opisane czynniki, jak również trendy widoczne za granicą można śmiało stwierdzić, że rynek fulfillmentu w Polsce ma przed sobą ogromne perspektywy. Jego korzyści dostrzegane są przez przeważającą większość interesariuszy, a sceptycznie nastawieni sprzedawcy mogą zmienić swoje zdanie w przeciągu kilku lat. Dużo zależeć będzie także od samych operatorów, którzy mają jeszcze sporo do zrobienia w kwestii edukacji i przybliżenia benefitów samej usługi. 

 

 

Artykuł powstał w oparciu o raport GS1 Polska - “Fulfilment w e-commerce Wykorzystanie standardów GS1 w obszarze działalności operatorów fulfilment”

shareUdostępnij post

AntyKryzysowa Paczka Wiedzy

Darmowe materiały dla e-sklepów na Twojej skrzynce mailowej!

Zapisz się

Zobacz podobne

5 usprawnień logistycznych, które pokochają Twoi klienci
5 usprawnień logistycznych, które pokochają Twoi klienci

Rośnie znaczenie logistyki w strukturze całego przedsiębiorstwa - to już nie tylko zapakowanie paczki...

Czytaj więcej
6 częstych błędów, które eCommerce popełnia w logistyce
6 częstych błędów, które eCommerce popełnia w logistyce

„Tylko ten nie popełnia błędów, kto nic nie robi”. Ciężko podważyć słuszność tego powiedzenia, natomi...

Czytaj więcej
Dlaczego tylko 4% polskich eCommerców sprzedaje za granicą?
Dlaczego tylko 4% polskich eCommerców sprzedaje za granicą?

Liczba sklepów online z roku na rok rośnie. Coraz więcej z nich otwiera się także na sprzedaż zagrani...

Czytaj więcej
Magazyn może działać lepiej 2/3: Kompletacja zamówień
Magazyn może działać lepiej 2/3: Kompletacja zamówień

Szybkie kompletowanie zamówień musi działać według strategii i w oparciu o technologię. Wśród właścic...

Czytaj więcej
Magazyn może działać lepiej 1/3: Sprawne dostawy
Magazyn może działać lepiej 1/3: Sprawne dostawy

Jakie obszary w funkcjonowaniu każdego magazynu najczęściej potrzebują usprawnienia? Dlaczego branża...

Czytaj więcej