Z roku na rok przybywa sklepów internetowych. Jeszcze w 2013 r. zarejestrowanych w Polsce e-sklepów było ok. 27 000, w 2018 r. liczba zbliżyła się do 31 000. Niewielkie koszty założenia e-biznesu, obietnica szybkiego zarobku, łatwość otwarcia gotowego sklepu online, to wszystko kusi do tego by spróbować swoich sił na rynku eCommerce. Jak założyć sklep internetowy? Co powinniśmy wiedzieć przed podjęciem ostatecznych decyzji i na co musimy być przygotowani?

#1 Czy wiesz, co chcesz sprzedawać?

Przy pytaniu “Jak założyć sklep internetowy?” jest wiele kwestii na które powinieneś zwrócić uwagę. Przygoda ze sprzedażą online powinna zaczynać się od ustalenia asortymentu, który chcemy sprzedawać. Rynek eCommerce jest dość mocno nasycony i to niemal w każdej dziedzinie. Jednak warto wysilić się na przemyślenie oferty, możliwe że znajdziemy niszę, w której będzie łatwiej odnieść sukces. Niemniej ważne od wyboru właściwych produktów jest także łączenie zamiłowania z biznesem. Tylko wtedy podejdziemy do budowania sprzedaży z konsekwencją i nieustającą ochotą nawet mimo nieuniknionych początkowych porażek.

Nie zapomnijmy jednak o podstawowej i koniecznej rzeczy jaką jest badanie rynku. Oczywiście mało kto na początku rozwoju biznesu ma możliwość skorzystania z pomocy wyspecjalizowanej firmy badawczej, jednak część researchu możemy zrobić na własną rękę. Jak? Obserwując fora internetowe i grupy na Facebooku, analizując zapytania, jakie użytkownicy kierują do wyszukiwarki Google, analizując raporty konsumenckie, jakie co roku publikują firmy typu Deloitte czy PwC.

Czego szukać?

– potrzeby konsumenckie – czyli jakie produkty są najchętniej kupowane przez Internet, czy nie dotknie nas zjawisko tzw. ROPO (research online, purchase offline),
– analiza konkurencji – jakie ceny proponuje, jak się komunikuje, czy stosuje akcje promocyjne itd.
– preferencje zakupowe – czyli w jaki sposób kupują np. czy korzystają z wyszukiwarki Google, porównywarek cenowych, marketplace’ów,
– preferencje dotyczące metod dostaw i płatności,
– kanały sprzedażowe i marketingowe – czyli gdzie musimy być, żeby trafić do naszej grupy docelowej.

#2 Nie zapomnij o prawie

  • Opodatkowanie – prowadząc sklep internetowy jako osoba fizyczna lub spółka osobowa przysługuje Ci prawo do wyboru formy opodatkowania między: ryczałtem, zasadami ogólnymi według skali podatkowej a podatkiem liniowym.
  • Z VAT czy bez VAT – bycie nievatowcem opłaca się, jeżeli: koszty działalności są niskie lub zerowe, sprzedajemy produkty, które sami wykonaliśmy (np. rękodzieło) lub oferta skierowana jest do osób prywatnych, które nie mogą odliczyć VAT-u. Trzeba jednak wiedzieć, że niektóre produkty z góry zobowiązują nas do zarejestrowania się jako podatnik VAT (np. towary objęte akcyzą, wyroby z metali szlachetnych).
  • Składki ZUS – jako świeży przedsiębiorca możesz skorzystać z tzw. preferencyjnych stawek ZUS przez okres 24 miesięcy. Dzięki temu zapłacisz mniej za ubezpieczenie społeczne oraz nie musisz opłacać Funduszu Pracy. Masz też możliwość skorzystania z tzw. ulgi na start – to zwolnienie z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie społeczne przez 6 miesięcy.

Więcej na temat przepisów prawnych dotyczących zakładania sklepu internetowego znajdziesz np. tutaj: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-jak-zalozyc-sklep-internetowy.

#3 Wybierz platformę do prowadzenia sklepu internetowego

Wybór właściwej platformy jest o tyle ważny, że będziemy później pracować z nią przez długi czas. Jeśli okaże się, że nie będzie spełniała naszych oczekiwań, będzie nas ograniczała lub wręcz szkodziła, czekać nas może żmudny proces migracji na inny silnik. A to wiąże się z poświęceniem czasu i prawdopodobnie ograniczy na jakiś czas sprzedaż. Co więc mamy do wyboru:

  • platformy w modelu SaaS (Service as a Support) – to w zasadzie gotowe rozwiązania. Wybieramy dostawcę e-sklepu, po którego stronie jest utrzymywanie serwera oraz e-sklepu. To dobra propozycja jeśli chcemy ruszyć ze sprzedażą w miarę szybko. W tym modelu mamy przeważnie do wyboru kilka pakietów, od mniej do bardziej rozbudowanych. Do naszej dyspozycji jest także support w ramach czasowych zależnych od wykupionego pakietu. Raz na miesiąc opłacamy abonament, który zaczyna się już od kilkudziesięciu złotych. Konfiguracja wszelkich parametrów sklepu będzie tutaj prostsza i szybsza. Moduły, rozszerzenia, dodatkowe pakiety przygotowywane są przez firmę dostarczającą silnik, jesteśmy w jakimś stopniu od niej zależni, ale możemy też liczyć na szybkie wsparcie.
  • Platformy OS (Open Source) – tego rodzaju rozwiązania będą właściwsze dla osób nieco bardziej zaawansowanych technologicznie. Tutaj o wszystko musimy zadbać sami lub wynająć do tego agencję. Budowa, konfiguracja, wdrożenie sklepu na platformie OS trwać będzie znacznie dłużej. Godne uwagi jest to, że kod źródłowy jest darmowy razem z podstawowym szablonem, który można modyfikować. Modyfikacją wizualną możemy zająć się sami jeśli znamy język CSS lub też zlecić to zewnętrznej firmie. Zlecając to na zewnątrz musimy liczyć się z tym, że poniesiemy koszty. Atutem „OeSów” jest to, że mamy niemal pełną dowolność jeśli chodzi o konfigurację sklepu online. Jednak pamiętajmy, o tym że wiele modułów, lepszych rozwiązań będzie dodatkowo płatnych.

#4 Jak założyć sklep internetowy? Pamiętaj o RODO

Sklep internetowy musi charakteryzować się ergonomią, budzącym zaufanie designem oraz funkcjonalnością i użytecznością. Jednak nawet najbardziej optymalna strona nie ma prawa bytu bez trzymania się przepisów prawa. Nie zapominajmy o takich elementach jak:
– regulamin pozbawiony niedozwolonych klauzul,
– polityka prywatności,
– informacja o plikach cookie.

Jesteśmy także zobowiązani postępować zgodnie z RODO, co w praktyce sprowadza się do: zaktualizowania regulaminu i polityki prywatności oraz dostosowania checkboxów stosowanych na stronie sklepu (np. zgody nie mogą być z defaultu zaznaczone). Jeśli do jakichś celów np. kontaktowania się z klientami zbieramy adresy e-mail, musimy zgłosić to do GiODO.

#5 Zadbaj o logistykę sklepu internetowego

Musimy też zdawać sobie sprawę, z tego że niezwykle ważnym aspektem prowadzenia e-biznesu jest logistyka. Tak, jak dobry UX witryny dba o customer experience przed transakcją, tak kwestie opakowania, czasu i kosztów dostawy oraz polityki zwrotów decydują o posprzedażowych doświadczeniach klienta i jego ewentualnej utracie. Możliwości mamy wiele i prowadzenie logistyki nie musi być wcale takie trudne. Oto najpopularniejsze modele logistyczne w eCommerce:

  • własny magazyn – na początku bardzo ryzykowne. Zatowarowanie kosztuje, a nie mamy żadnej gwarancji, że produkty będą się sprzedawały,
  • dropshipping – to dobre rozwiązanie w pierwszej fazie prowadzenie e-sklepu. Produkty w tym modelu logistycznym wyjeżdżają bezpośrednio od dostawcy do klienta. Nie zajmujemy się więc przepakowywaniem i nie wymaga to od nas żadnej powierzchni magazynowej. Minusem może być z czasem niepewne terminy wysyłek oraz brak możliwości dostosowania opakowania według naszych wytycznych np. dodanie taśmy z naszym logo, insertów czy gratisów.
  • cross-docking – oferta sklepu online nie ogranicza się do tego, co oferuje jeden dostawca. Będziemy mieli ich wielu. W tym modelu logistycznym musimy posiadać chociaż niewielką przestrzeń, by zebrać produkty, które zamówił klient od kilku dostawców, przepakować je i wysłać.
  • fulfillment – pełen outsourcing usług logistycznych. Nie musimy mieć więc własnego magazynu. Produkty, które sprzedajemy (nie musi to być pełna oferta, a np. te produkty, które najlepiej się sprzedają) magazynowane są w zewnętrznej firmie. W momencie, kiedy klient składa zamówienie magazyn otrzymuje natychmiast informację, pakuje produkty i wysyła je do klienta. W tym modelu korzystamy z efektu skali (stawki są niższe), mamy także możliwość dostosowania opakowań i obsługiwane są zwroty.
    Więcej o modelach logistycznych pisaliśmy tutaj: https://omnipack.pl/blog/modele-logistyczne-w-ecommerce-czyli-czy-mozna-sprzedawac-bez-magazynu/

Oczywiście powyższe 5 podstawowych punktów przy zakładaniu sklepu internetowego to tylko początek odpowiedzi na pytanie jak założyć sklep internetowy? . Po nich następuje czas, kiedy musimy rozkręcić sprzedaż – zaplanować działania marketingowe i wygospodarować budżet na reklamę. Jeśli wszystko dobrze przemyślimy i zorganizujemy możemy liczyć się z regularnie rosnącą sprzedażą.