Wszystkie działania, które podejmowane są w obrębie e-sklepu, mają prowadzić do jednego – do sprzedaży. Niezależnie, czy jest to pisanie tekstów pod wyszukiwarki, reklama w Google AdWords, budowa marki w social mediach czy współpraca z influencerami to każde działanie prowadzi do tego, by użytkownik stał się e-klientem. Jakie są sposoby na zwiększenie sprzedaży online? Jakie elementy strategii muszą znaleźć się w tzw. lejku sprzedażowym?

Zwiększenie sprzedaży: płatne źródła reklamy

Rzeczywistość online udostępnia bardzo wiele przestrzeni, w których można reklamować sklep internetowy. Istotne jest to, by wybrać te właściwe, dające największe możliwości, docierające do odpowiednich użytkowników. W strategii zwiększenia sprzedaży sklepu online nie powinniśmy pomijać bardzo precyzyjnego narzędzia jakim jest Google. Tzw. AdWordsy oraz Google Zakupy to w zasadzie podstawa sprzedaży w sieci. AdWordsy i „zakupy” połączone z Analyticsem są potężnym narzędziem do zwiększania ilości opłaconych koszyków. Produkty promowane w płatnych kanałach Google AdWords pokazują się w pierwszych wynikach wyszukiwania, natomiast w Google Zakupach e-konsument poza opisem zobaczy zdjęcie produktu i jego podstawowe, kluczowe parametry (cenę, warunki dostawy, a nawet opinie). Innym narzędziem, z którego warto korzystać do budowania naszych zasięgów w sieci, to reklamy Facebooka. W ramach Facebooka możemy skorzystać z bardzo precyzyjnych możliwości targetowania po zainteresowaniach czy np. czynnikach demograficznych. Facebook daje nam możliwość publikowania naszych reklam w aktualnościach, reklamach w trakcie filmów, a nawet na innym popularnym serwisie Instagram.

Content i wizerunek marki w rzeczywistości online

Content to nie tylko opis produktu, to nie tylko wpis na bloga. To pojęcie o wiele szersze, które obejmuje swoim zakresem także np. media społecznościowe. Content marketing to cała treść jaką generuje e-sklep, zarówno ta pisana, jak i wszelkie materiały wideo, sposób komunikacji. Dlaczego content jest tak ważny i jak przekłada się na zwiększenie sprzedaży e-commerce? Po pierwsze Google lubi, kiedy strona internetowa jest żywa, dynamiczna, kiedy pojawiają się na niej unikatowe, nowe treści. To promuje konkretne frazy kluczowe (w kontekście sklepu może to być „dżem truskawkowy BIO” czy „krzesła do jadalni”) na wyższe wyniki w wyszukiwarce. Po drugie content nie obejmuje tylko i wyłącznie treści znajdujących się w sklepie, to także całe social media. Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest to miejsca, w których za pomocą contentu buduje się społeczność. Ta z czasem staje się nośnikiem reklamy, społeczność które poleca nasz sklep dalej, udostępniająca posty, komentująca. A to wreszcie składa się na budowanie silnej marki.

Zwiększenie sprzedaży online

Bądź „omnichannelowy”

Omnichannel, czyli innymi słowy wielokanałowość. Jedno słowo, które zawiera w sobie każdy możliwy rodzaj promocji prowadzącej do zwiększenia sprzedaży e-sklepu. Zatem mieszczą się w niej także płatne kanały sprzedaży oraz wspomniany content marketing. Co jeszcze może obejmować to zjawisko:

  • sieci afiliacyjne – umożliwiają promocję e-sklepu u blogerów, influencerów, ułatwiają organizację remarketingu, sklep internetowy znajdzie się także w porównywarkach czy marketplace`ach, dostaniemy także dostęp do legalnych baz mailingowych. Wystarczy podpisać umowę z siecią i udostępnić plik produktowy na profilu e-sklepu. Rozliczenia mogą być różne, przeważnie jednak są to CPA lub CPC.
  • pozycjonowanie – czyli działania, które prowadzą sklep do wysokich pozycji w wyszukiwarce na konkretne frazy kluczowe, najczęściej wyszukiwane przez użytkowników. Może się to przełożyć na spore zwiększenie sprzedaży sklepu online.
  • marketplace’y – czyli miejsca, w których klienci będą szukać konkretnych usług i produktów, umożliwiając bezpośredni kontakt z klientem. Trudnością jednak jest stworzenie na tyle atrakcyjnej oferty, aby móc wyróżnić się z tłumu.
  • ambasadorzy marki – znani i lubiani celebryci lub np. youtuberzy, którzy pokażą się z produktem lub logo sklepu online. To oni mają olbrzymi wpływ na wizerunek marki w sieci, podnoszą jej prestiż i skutecznie przełamują bariery zakupowe.

Zwiększenie sprzedaży online, czyli szybki transport i darmowy zwrot

Transport zawsze wchodzi w skład kluczowych elementów składanego zamówienia. Jeśli użytkownik nie otrzyma jasnej informacji, kiedy ma się spodziewać dostawy (maksimum to 1-2 dni), koszyk może zostać porzucony. Obecnie przewagę buduje się dzięki tzw. dostawie „same day delivery”, czyli zamawiam dziś i dziś otrzymuje zamówienie.

Bardzo istotne dla e-klientów są także zwroty. Często przed dokonaniem zakupów, szczególnie odzieżowych, sprawdzane są warunki na jakich można zwrócić towar. Jeśli sklep umożliwia zwrot z darmową przesyłką możemy być pewni, że współczynnik konwersji (stosunek odwiedzin do zakupów) się podniesie. Jak wygląda obsługa zwrotów, pisaliśmy także na naszym blogu.

Wymienione elementy składają się na pewną część większej całości. Możemy podjąć o wiele więcej działań, które ostatecznie przełożą się na wyższe wyniki sprzedażowe. Do dyspozycji mamy nowoczesne technologie, które umożliwiają takie formy zwiększania sprzedaży online jak marketing automation (podpowiadanie klientowi produktów pasujących do jego internetowej „podróży”), cross- i up-selling, certyfikaty SSL (zapewniające o bezpieczeństwie składanych zakupów). Także sam wygląd sklepu, powinien budować zaufanie, być funkcjonalny i użyteczny.

Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym

Wyjście na rynki zagraniczne

Nawet jeden dodatkowy rynek zbytu, może znacznie zwiększyć zyski w stosunku do lokalnej sprzedaży i przełożyć się tym samym na zwiększenie sprzedaży. Polskie sklepy internetowe decydujące się na sprzedaż zagraniczną najczęściej wybierają Europę, w pierwszej kolejności Zachodnią i Środkową. Rzadziej, ale wciąż chętnie kierują swoją ofertę do klientów z innych kontynentach – Azji, Stanów Zjednoczonych czy Bliskiego Wschodu. Należy jednak pamiętać o paru zasadach, zanim zdecydujemy się na zagraniczny rynek. Przede wszystkim konieczne jest wykonanie odpowiedniego researchu oraz analizy konkurencji, czyli sprawdzić czy na nasz produkt na pewno będzie popyt. Potrzebna może okazać się również porada prawnicza dotycząca przepisów handlu transgranicznego oraz w miejscu docelowym.
Więcej o metodach płatności, sposobach dostawy i polityce zwrotów w różnych krajach UE i poza nią, pisaliśmy w artykule o tym, jak wygląda zagraniczna sprzedaż internetowa.